EN
26 mei 2019

YouTube verhaallijnen

Snapchat, Instagram en Facebook. Welke social gigant ontbreekt er nog in dit rijtje? Juist ja, YouTube. Natuurlijk kon ook YouTube niet meer achterblijven als het gaat om vluchtige video’s. Op dit moment zit het nog in een testfase en zijn de stories alleen beschikbaar voor kanalen met minimaal 10.000 abonnees. Oja, en het kan een maand duren voordat je écht toegang hebt tot deze feature. Maar let’s stay positive: het begin is gemaakt! Tijd om de ins & outs van deze vrij nieuwe functie eens door te nemen. 

#Duplicate
Wanneer je voor het eerst door je YouTube Stories heen swiped zal het wellicht verwarring veroorzaken. Ja, je hebt de goede app geopend. Ook voor de grootste onder ons geldt; ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’. Waarom een nieuwe layout ontwerpen als je die van Instagram pats boem kunt overnemen? De stories van YouTube zijn nagenoeg identiek aan de variant van Instagram. Maar hé, dat scheelt weer in onze uitleg. 

#Pimpen
Stickers, muziek, filters en het taggen van personen. Het is er allemaal! Genoeg opties dus om je video te upgraden én interactief te zijn met je kijkers.Tot nu toe nog steeds een exacte kopie van Instagram. Nieuwsgierig naar het grote verschil? Je leest het in 3, 2, 1…. 

#GO
De stories op YouTube zijn niet één maar 7 dagen zichtbaar voor iedereen. En dan bedoelen we ook écht iedereen. Je hoeft dus geen abonnee te zijn. Warning! Ook een reactie is publiekelijk zichtbaar dus let op wat je zegt. Een ander groot verschil is dat er géén swipe-up of video-link beschikbaar is binnen de YouTube Stories. Bummer! 

Wanneer je de app van YouTube graag gebruikt is het verticale format wat ons betreft een fijne toevoeging. Je hoeft nu niet meer voor elke movie je telefoon te draaien. Thumbs up voor YouTube! De toekomst is namelijk veel meer gericht op tijdelijke foto’s en video’s en daarom was deze inhaalslag zeker nodig.