EN
6 januari 2019

Waarom witruimte?

Gelukkig nieuwjaar! Zo. Door naar de goede voornemens. Heb jij jezelf iets voorgenomen of het misschien zelfs al verbroken? Naast het detoxen van je lichaam is het ano 2019 ‘populair’ om digitaal te detoxen. Hó stop, shit! Voor ons ‘marketeers’ geen hele handige trend, maar ergens wel begrijpelijk met de enorme overload aan digitale informatie elke dag, elk uur en zelfs elke freaking minuut. De ‘online-tijd’ van de consument is dus kostbaar! Zorg daarom dat de juiste informatie uit jouw website of content springt.

In onze vorige blog hebben we het gehad over ‘brutaal webdesign’. De trend om over de top te gaan met een schreeuwende en toch wel tikkeltje chaotische website. Oké, dus naast dat er héél veel informatie is, schreeuwt het ook nog naar je. Dat maakt deze detox-situatie nóg onhandiger, maar wij hebben de oplossing! Witruimte. Witruimte is een begrip uit de grafische vormgeving. Oja, om verwarring te voorkomen: witruimte hoeft niet wit te zijn, maar kan allerlei kleuren hebben. Het is de lege ruimte tussen en rond een bepaald element. Een krachtig middel om informatie eruit te laten springen en jouw boodschap in a split second te communiceren.

Een duidelijk voorbeeld is Google. Deze website is zeker niet zuinig met witruimte en maakt al jarenlang gebruik van dit sturende middel. Het zorg er namelijk voor dat we ons op één taak concentreren: googelen. Een minder wit voorbeeld is de website van Wetransfer. Dit design is on-point volgens de laatste trends, namelijk: opvallende kleuren, animerend en wisselend beeld, maar toch veel witruimte waardoor de belangrijkste ‘informatie’ ook echt het belangrijkste blijft.


Efficiënt en makkelijk toepasbaar. Alleen al met wat meer afstand tussen je tekstregels kun je een website sterk verbeteren. Zorg dat je de leesbaarheid en scanbaarheid van je website en content optimaal houdt om op te vallen. Niet alle informatie is op ieder moment belangrijk, stel prioriteiten. Dus, onthoud: witruimte is nooit verspilde ruimte!