EN
16 september 2020

Waarom engagement op social media zo belangrijk is

Je hebt het woord ‘engagement’ vast wel eens voorbij horen komen. Vooral op social media speelt het een grote rol. Ieder merk streeft naar zoveel mogelijk engagement. Van oudsher denken veel bedrijven dat het allemaal draait om het aantal volgers en likes per bericht, maar eigenlijk is engagement op social media veel belangrijker. Maar wat is engagement en hoe zorg je voor engagement op jouw social kanalen? 

Wat is engagement?

Engagement betekent betrokkenheid. Als je veel engagement op social media hebt, dan betekent dat dus dat je veel betrokkenheid hebt. Het is eigenlijk een verzamelnaam voor likes, reacties en shares. Uiteindelijk hoop je natuurlijk dat de content die je maakt, een reactie oproept bij je volgers. Je kunt wel duizenden volgers hebben, als deze volgers vervolgens niks met je content doen, kom je nergens. Je account groeit niet en het doorklikken naar je website kun je ook wel vergeten. 

Waarom is engagement zo belangrijk?

Als je volgers op je content reageren, dan betekent dit dat ze met jouw merk bezig zijn. Bovendien zorgt het er ook voor dat je meer bereik genereert. En dat kan er natuurlijk weer voor zorgen dan je account groeit. Stel je krijgt een positieve reactie van een volger, dan betekent dat op Facebook en LinkedIn dat mensen in het netwerk van die volger jouw post inclusief reactie ook voorbij zien komen. Bovendien beïnvloed je het algoritme. Als jouw post direct na plaatsing heel veel reactie uitlokt, dan snapt het algoritme dat het interessante of opvallende content is. Je post wordt dan aan meer mensen voorgeschoteld en voilà: nog meer bereik.

Waarom het volgersaantal geen goede succesmeter is

Misschien ben je zelf onder de indruk van concurrenten die duizenden volgers hebben, maar kijk eens verder dan dat aantal. Hoeveel likes en reacties krijgen zij gemiddeld op een post? Veel kleinere bedrijven hebben bijvoorbeeld ooit een like-en-win-actie gedaan om meer volgers te krijgen. Dat werkt, want als Nederlanders iets kunnen winnen dan zijn ze er als de kippen bij om je te volgen. Maar grote kans dat dit funest is voor je engagement. Deze mensen zijn namelijk totaal niet geïnteresseerd in je bedrijf en in je content. Elke volgende post zullen ze dus niet meer liken en een reactie hoef je al helemaal niet te verwachten. Gevolg? Het algoritme gaat je tegenwerken en je content komt waarschijnlijk niet eens meer terecht bij de mensen die wél geïnteresseerd zijn in je content. 

Hoe creëer je engagement op social media?

In de eerste plaats moet je dus content maken die reactie uitlokt. Veel ondernemers trappen in de valkuil om hun social accounts te gebruiken als extra advertentieruimte. Uit onderzoek blijkt dat content die emotie oproept, ervoor zorgt dat mensen eerder reageren. Dit kan met tekst, maar ook met een toffe visual. Verplaats je dus telkens weer in je volgers. Wat kunnen zij met jouw post? Kunnen ze er bijvoorbeeld iets van leren omdat het nieuwe informatie is? Of speelt het bijvoorbeeld in op de herkenbaarheid van de volger? Daarnaast doen persoonlijke posts het ook altijd goed. Laat dus jezelf en jouw mensen zien. Humor is daarnaast ook een slimme manier om de like in de wacht te slepen.

Snelle tips om meer engagement te krijgen 

De meest simpele vorm van engagement uitlokken is natuurlijk het stellen van een vraag. Instagram stories is bij uitstek het medium om mee aan de slag te gaan als je aan je engagement (en dus je bereik) wil werken. In stories heb je namelijk verschillende features ingebouwd die je kunt toevoegen. Zoals bijvoorbeeld de vraagsticker, de slider of een quiz-functie. Je boodschap is in één klap interactief en dus is de volger automatisch meer betrokken. Grote kans dat je volgers daadwerkelijk op je stories gaan reageren, dat valt op en zo laat je het algoritme in je voordeel werken. Als je op dit moment merkt dat je Instagram account niet echt lekker groeit en je weinig betrokkenheid voelt, ga dan eens aan de slag met stories. Wees zelf ook actief op social media. Reageer met je bedrijfsaccount op anderen, like leuke posts en volg andere interessante accounts. Als je er een beetje moeite instopt, krijg je dat ook vaak terug. Moedig daarnaast je werknemers aan om af en toe eens social posts te delen. 

Samenvattend: staar je dus niet blind op het aantal volgers maar kijk vooral hoe betrokken die volgers zijn. Analyseer je posts eens en kijk wat voor type posts voor veel engagement zorgen, stuur je content kalender daarop bij. Verplaats je altijd in de volger en ga zelf ook actief het gesprek aan op social media.