EN
22 november 2019

Narrowcasting, broad effects

Beweging trekt meer aandacht dan stilstaand beeld en kleur meer kijkers dan zwart-wit. Waarheden als een koe die tot de beginselen van reclame en communicatie behoren. Je hoeft maar om je heen te kijken om dit bevestigd te zien. Tot zover de open deur intrappen. Dat kleur en beweging heersen, zien we met name op plekken waar veel mensen bijeen komen en je een surplus aan uitingen treft. Grote stations en vliegvelden geven je dan ook een enorme veelzijdigheid aan billboards, posters op abri-formaat, TV-zuilen en schermen van groot tot nóg groter.

Vooral beeldschermen weten de aandacht vaak goed op zich te vestigen. Soms iets te goed. Kijk je bijvoorbeeld naar het buitenland, dan vind je daar veel restaurants en café’s met televisies die continu aan staan. Zoals in sportsbars, waar nonstop wedstrijden uit allerlei categorieën worden uitgezonden. Of een Chinees restaurant waar nonstop een nieuwszender aanstaat, of een café met een willekeurige soap op de buis. Probeer dan nog maar eens de aandacht op je gezelschap te houden, zonder om de haverklap te worden afgeleid door kleurrijk bewegend beeld. Daarom zijn TV-schermen niet overal even wenselijk.

Gelukkig zijn er naast je eigen huiskamer volop plekken waar beeldschermen wél tot hun recht komen. We noemden stations en vliegvelden, maar denk daarbij ook aan winkels en winkelcentra. Daar neemt narrowcasting de laatste paar jaar een steeds hogere vlucht. Narrowcasting is dan ook een geweldige vorm van precisie-communicatie die de juiste boodschap op het juiste moment aan het juiste publiek serveert. Je kunt er consumenten in een winkel mee beïnvloeden, maar ook bij een bedrijf intern om zo gericht eigen personeel te informeren.

Narrowcasting maakt op indringende wijze gebruik van de zintuigen van de ontvanger, en dit gebruik valt prachtig te sturen om vooraf opgestelde resultaten mee te bereiken. Het onlangs gepresenteerde rapport ‘Quantifying the Impact of Sensory Marketing’, uitgevoerd door Walnut Unlimited in opdracht van Mood Media, benadrukt hoe zintuigelijke prikkels aankoopgedrag positief kunnen beïnvloeden. Met muziek, geur en met visuals, zoals narrow casting. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten, wanneer ze in winkels worden geconfronteerd met zintuigelijke prikkels waaronder narrowcasting, meer uitgeven aan meer producten, winkelen als prettiger ervaren en er vaak ook langer verblijven. Een TV-scherm bereikt zo dus meer dan kijkers alleen!

Het prikkelen van zintuigen, dat is waar het om draait. Bij WIM weten we daar volop van en passen we narrow casting dan ook veelvuldig toe in de communicatie van heel wat van onze klanten. Of dat nu het Rode Kruis is die in sportkantines de aandacht op EHBO voor sporters wil vestigen, Zijerveld die op een beurs een nieuwe kaas presenteert of Darling die het verhaal van hun dochterbedrijf in natural casings CTH op aantrekkelijke wijze visualiseert tijdens een bijeenkomst: narrowcasting werkt.

Natuurlijk zitten er bepaalde regels aan. Wat wil je vertellen, voor wie en op welke manier? En waar communiceer je dat allemaal? Veel zaken om mee rekening te houden. Net als de vorm van het getoonde, want je wil geen hele lappen tekst on screen vertonen. Denk je dat narrowcasting iets voor jouw merk kan betekenen of wil je daar eens over komen sparren? Laat het ons dat weten. Doen we er gelijk een lekker bakje koffie bij.

[Pascal Vugts]