EN
15 augustus 2018

Gen Z: Online gedrag vs. de behoefte

The heart wants what it wants. En dat is niet altijd wat het lijkt. Generatie Z, ook wel de ‘digital natives’ genoemd, werken vanaf de eerste kennismaking met social media aan het bouwen van hun online brand. Waar vroeger gedroomd werd over het worden van een president of piloot wordt Gen Z liever influencer.

Identiteit

Online profilering is Gen Z met de paplepel ingegoten. Opgevoed door het internet hechten ze extreem veel belang aan hun online imago. Foto’s worden bewerkt, over elke tag is nagedacht en Instagrammable momenten zijn niet langer spontaan maar worden ‘for the gram’ gecreëerd. Maar de drang naar deze gepolijste content wordt tegengesproken door de toenemende interesse in opvallende content, in de vorm van guilty pleasures.

Guilty pleasures

Nederlandse media heeft er genoeg te bieden. Van een Famke Louise tot aan Tempation Island VIPS: je affiniteit ervoor uitspreken is nog niet volledig sociaal geaccepteerd, maar stiekem volg ik alle stellen op Instagram (en Michella Kox). Naast muziek en TV lenen ook online kanalen zich voor deze pijler en lijkt deze in populariteit toe te nemen. Voor Gen Z zijn deze guilty pleasures bijvoorbeeld:

Puisten-uitdruk-filmpje

Dr. pimple popper geniet grote online bekendheid mede door de populariteit van zogenoemde ‘pimple popping’ content. En ja het is precies wat je denkt: 2,8 miljoen mensen volgen hoe de dokter de pukkels, in alle maten, uitdrukt.

De Mukbang

De Mukbang is een trend die vanuit Korea over is gevlogen. In een Mukbang werkt een streamer grote hoeveelheden voedsel met flink wat geweld naar binnen. Want hoe meer geluid ze maken, hoe beter. Smakken, slurpen en boeren lijken meer likes op te leveren. Vaak vertelt de streamer verhalen tussen het eten door. Content creators als Monica Geuze, Anna Nooshin en Beautygloss maakten al eerder dit jaar veel bekeken Mukbangs.

Online wordt een perfect plaatje gecreëerd, maar als het aankomt op content die fanatiek wordt bekeken zijn de kaarten opeens anders geschud. Betekent dit dan Gen Z zich anders voordoet? Is het een copingmechanisme of hebben we gewoon behoefte aan content die makkelijk wegkijkt?

Waar het op neer komt: Gen Z wil nog liever/knapper/leuker en grappiger gevonden worden. Maar het feit blijft: perfectie is wat we willen uitstralen maar is niet altijd wat we willen zien.