EN
18 januari 2019

Design Thinking

Denken als een kunstenaar, vormgever en designer. Een beetje rommelen met ‘iets’ en dan gaandeweg erachter komen wat het gaat worden. Blend deze ‘denkwijze’ met het bedrijfsleven en gooi er een fancy-term tegenaan, dan krijg je: Design Thinking. Het klinkt je vast bekend in de oren, want deze methode heeft de laatste jaren een forse opmars gemaakt in Marketingland. WIM heeft tussen ‘de regels’ van Design Thinking door gelezen en kwam tot een aantal conclusies die we graag met je delen.

#mindset
Start met de juiste mindset. Het is wel heel voorbarig om meteen uit te gaan van ‘een probleem’ dat je moet oplossen. Zoals Steve Jobs ooit zei: “het is niet de taak van de mensen om na te denken over wat ze willen, het is onze taak om daarover na te denken”. En de beste man kan het weten. Probeer dus eens te denken: hoe kan ik het de klant fijner of gemakkelijker maken? Klinkt al véél aangenamer, toch?

#proces
Misschien voelt het zo, maar creatie is nu eenmaal niet iets dat er ‘pats boem’ ineens is, waarna je het idee kan uitvoeren. Saai, maar waar: het is een proces én je kunt het zelfs leren. Voordeel daaraan is dat je het goed kunt organiseren, structureren en toe kunt passen in het reilen en zeilen van een bedrijf.

#frames
‘Out of the box’ denken, buiten de lijntjes kleuren, anders zijn dan al die anderen. He-he, nu weten we het wel. Het klinkt zo makkelijk, maar je kunt er ook heel moeilijk van gaan denken, herkenbaar? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zorg daarom dat je niet focust op één big idea, maar bedenk meerdere frames om in te werken. Zo heb je uiteindelijk meerdere frames ofwel concepten die je kunt voorleggen of testen. Daar rolt dan vanzelf wel je beste concept uit.

Volgens ons gaat Design Thinking vooral om een bepaalde mindset en niet zozeer om het volgen van een uitgezet stappenplan. Leer door te creëren! Een perfect ‘denk-design’ bestaat nu eenmaal niet, er is en blijft altijd ruimte voor verbetering. That’s the spirit.