11 februari 2019

Coolest Dutch Brands

Zes vooraanstaande Nederlandse merken gaan op 14 februari pitchen in een live jurering bij Talpa Network. Zij strijden daarmee voor de titel Coolest Dutch Brand 2018. Voor een jury van strategen en creatives zetten zij hun beste beentje voor. Hoewel het inmiddels al 2019 is – de prijs werkt dus met terugwerkende kracht – kijken we vooral naar het soort merken dat de selectie beslaat: ASN Bank, De Vegetarische Slager, Dopper, Picnic, Tony’s Chocolonely en energiebedrijf Vandebron.

Het thema bij de Coolest Brand draaide om ‘actuele sustainable brands die door lef en uitgekiende marketing aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en van daaruit ook daadwerkelijk een verandering weten te bewerkstelligen’. Kortom, sterke merken die zich mede door hun duurzame karakter in de picture hebben gewerkt en zich met hun eigen respectievelijke mate van succes positief hebben weten te onderscheiden. Goed dat zoiets wordt opgemerkt en zelfs wordt beloond met een award.

Het aspect van duurzaamheid is iets wat WIM ook meer en vaker bij grote spelers terugziet. In alle takken van sport werkt dit door: in de voedingsindustrie, maar ook voor een groot bedrijf dat met de toepassing van zonwering bijdraagt aan de klimaatbeheersing van grote objecten. Denk ook aan het besparen van energie, water en grondstoffen: zaken waar de meeste bedrijven inmiddels actief op inzetten. Omdat het leidt tot een efficiëntere productie, kostenverlaging of omdat hun voelsprieten signalen uit de markt oppikken. Waar bijvoorbeeld consumenten vaker en luider roepen om producten die vrij zijn van overbodige toevoegingen, spelen zij daar op in met een natuurlijke oplossing. Of het nu om een wereldwijde speler op het gebied van voedingstechnologie gaat, de toepassing van gelatine in de pharmaceutische industrie of de ontwikkeling van een toepassing die consumptief gedrag in de horeca registreert: steeds vaker zijn innovaties toegespitst op het verkrijgen van een verhoogde duurzaamheid.

Natuurlijk staat het ook goed bij je naam, zo’n ‘Wij zijn duurzaam’ label. Een prima streven, omdat we er uiteindelijk allemaal bij gebaat zijn. Wat dat betreft zijn het allemaal Coolest Dutch Brands.