EN
29 november 2019

Communiceren in emoticons is niet voor bedrijven, toch?

Leestijd: 5 minuten 💆‍♂️

Dat de emoticon een enorme invloed op onze manier van communiceren heeft, is een ding dat zeker is. We worden er niet dommer van. Integendeel: emoticons helpen met name jongeren zich juist nóg beter uit te drukken. Door apps als Snapchat en Instagram volgen de ontwikkelingen bij het gebruik van de emoticon zich in hoog tempo op. Sterker nog, we zien dat communiceren in emoticons juist wel voor bedrijven is. Deze moderne hiërogliefen worden de laatste tijd veelvuldig ingezet voor social campagnes en content. Check deze voorbeelden!

Creatief marktonderzoek door CaroCroc

Je ziet het steeds vaker op Facebook: bedrijven die met behulp van de like-button een klein marktonderzoek doen onder haar volgers. Op advies van WIM Creative Agency vraagt CaroCroc naar gebruiksmomenten, maar ook de favoriete producten van alle honden- en kattenliefhebbers. Met behulp van de geïntegreerde emoticons in de like-button kon gestemd worden. Het geeft CaroCroc een aantal interessante inzichten en zorgt voor veel interactie en nieuwe volgers. En dit was nou precies het doel!

 

🥔🥒🍆? Recepten op basis van emoticons!

In een poging om de aubergine-emoji opnieuw uit te vinden lanceerde Rao’s een receptentekstgenerator waarmee klanten maaltijdrecepten ontvangen die samengaan met de verzonden emoji’s. Als zij op zoek zijn naar iets op basis van kip, kunnen gebruikers de emoji van de kippenpoot appen en krijgen ze iets in trant van een heerlijk kip-gerecht. Een hele leuke en nuttige toepassing.  Smakelijk!

🍕? Domino’s en haar nieuwe bestelsysteem.

Misschien heb jij er al gebruik van gemaakt, maar Domino’s heeft een complete marketingcampagne gebouwd rondom de bekende pizza emoticon. Op Twitter werd een bericht geplaatst waarbij een groot aantal pizza emoticons een pizzapunt vormden. Dit was het startschot van de lancering van een nieuw bestelsysteem. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter-account een 🍕 te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Dit is overigens alleen mogelijk als je je Twitter-account hebt gekoppeld aan je Domino’s profiel.

🔮🔮De emoticon reis gaat verder..

De liefde voor emoticons gaat zelfs echter verder dan online gebruik. We zien dat emoji’s meer en meer worden gebruikt op de winkelvloer. Zo heeft Lidl voor Valentijnsdag een leuke serie verse fruitverpakkingen gemaakt op basis van populaire fruit emoticons, die vaak worden gebruikt om liefdevolle – en soms risicovolle – boodschappen uit te drukken.

Benieuwd naar hoe emoticons je merk kunnen ondersteunen?

Naast deze voorbeelden van creatieve marketingcampagnes zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om emoticons te gebruiken. Je hoeft er natuurlijk niet meteen een grote campagne aan te koppelen. Emoticons kunnen ook al helpen om kleinere commerciële boodschappen een persoonlijke touch te geven.

Speelt jouw merk al met de gedachte om emoji’s te gaan gebruiken in de communicatie? Kom gerust eens langs voor een iKi biertje, dan filosoferen we graag verder.

[Thijs Ploegmakers]