23 december 2018

Brutaal webdesign

Na jaren van minimalisme en clean designs is verandering onderweg. En hoe! Je zit met fout goed en met goed, goed fout. Snap je het nog? Het komt erop neer dat alles compleet lelijk mag zijn, en dat noemen we dan brutaal webdesign.

# brutaal
Een 80’s gabberpak als inspiratie voor de vetste webdesigns van het moment. Had jij dit ooit gedacht? Deze opmerkelijke trend schreeuwt om individualiteit en aandacht. We zien vloekende kleuren, wazige tekeningen, schokkende animaties, ronde lettertypes en dik onderstreepte links. Oh en uitlijnen, wat is uitlijnen?

Really? Uhu, en deze trend is echt niet alleen voor de paradijsvogels in de grote stad, maar prima toepasbaar voor elk bedrijf. Neem maar eens een kijkje op de website van het Moco Museum en bol.com.

# geen design design
Lekker tegenstrijdig maar we zien ook nog invloeden van de minimalistische trend. Totaal niet ontwerpen is namelijk ook ontwerpen. Functioneel en lekker overzichtelijk. Bijna geen kleur, alleen een aantal ‘goede’ iconen. Scroll maar eens door je Instagram of Twitterfeed. Geen geschreeuw maar goed saai. Eigenlijk best fijn tussen al die toeters en bellen.

# In-the-face
Alle gekheid op een stokkie. Ook de lettertypes en kleurkeuzes worden in 2019 door de ‘brutaal webdesign’ trend meegesleept. De fonts kunnen niet scheef, bold en bijzonder genoeg zijn. Als het maar niet normaal is. Ik herhaal: NIET normaal. Kleuren die het goed doen zijn: coraal roze, turquoise en felblauw. Vergeet niet hier en daar gebruik te maken van een blitse gradient. Bruut bro.

Oke, relativeer. Zie er de lol van in en neem het met een korreltje zout. De ‘lelijkheid’ went en dan wordt het eigenlijk steeds lekkerder om naar te kijken. En een beetje vloeken kan geen kwaad toch?