23 november 2018

Black Madness

Zo hadden we een aantal jaar geleden nog de ‘Drie Dwaze Dagen’ van de Bijenkorf, nu kicken we massaal op Black Friday. Onze ‘Hollandse nuchterheid’ is, op dit vanuit Amerika geïmporteerde verkoopfestijn, steeds verder te zoeken. Waarom zijn we hier zo gevoelig voor en laten we ons, tegen beter weten in, meesleuren door een simpel koopje?

Challenge
The game is on! Blijkbaar wakkert het gevoel van schaarste een wedstrijd gevoel aan. Want hoe schaarser een product is, hoe meer het gevoel er heerst dat een product meer waarde heeft. Hierdoor voelt het als een challenge om dat product te bemachtigen. Het gaat vaak zó ver dat het eigenlijk meer om het ‘winnen’ gaat dan om het product zelf. Heb je de nieuwste gadget voor een leuk prijsje gescoord? Yes, lekker bezig! Gewonnen! Maar had je deze nu écht nodig?

Timing
Eigenlijk is Black Friday door de Amerikanen in het leven geroepen als aftrap van de kerstverkoop op de dag na Thanksgiving. In Amerika zijn zelfs veel werkende mensen vrij om te kunnen shoppen met ‘the family’. In Nederland gaat dit allemaal (nog) niet zo ver, maar komt Black Friday wel op een psychologisch prettig moment. De dure decembermaand staat namelijk voor de deur. We zien de aankopen met hoge kortingen als een compensatie voor de dure momenten die nog komen gaan, zodat we ons daar minder rot over hoeven te voelen.

Links of rechtsom, uiteindelijk komt het erop neer dat we tijdens Black Friday een hoop shit kopen die we eigenlijk niet echt nodig hebben. Dus hou je koppie erbij en laat je tijdens jouw koopjesjacht vandaag niet te veel meeslepen.